MISCELLANÉES #2

I work on vintage and history-laden seating. Each piece is unique, hand-woven and numbered.
— Lena Morelli

TRAVELLING

 

CATALOGUE

For this new exhibition, Lena Morelli has specifically collected and redesigned an original set of seats that we are pleased to introduce to you in exclusivity.

 

PORTRAIT


Lena Morelli trained as a seating upholsterer at the Ecole des métiers d'arts d'Uzès, after a few years in construction engineering working on the reuse of materials in architecture and the design world. Working with her hands, as close as possible to the material, had become too imperious, and we can only salute this obviousness which imposes itself to our eyes.

Today, she revisits antique pieces, marked and patinated, associated with Danish rope: a natural paper rope, supple, elegant, lightly treated with wax to strengthen it, and which becomes very resistant once woven.

Each finished piece is the result of a long but intuitive process; "when I weave, my hands enter into a dialogue with the structure and materiality of the chosen object": making, unmaking, remaking acts as a revealer of narrative wefts.

Her artistic research is nourished by traditional techniques, with strong Scandinavian, Japanese and Mediterranean inspirations. She thus creates unique, hybrid and characterful chairs.
_

Lena Morelli s’est formée au métier de tapissier en siège à l’Ecole des métiers d’arts d’Uzès, après quelques années en ingénierie de la construction à travailler sur le réemploi de matériaux en architecture et dans le monde du design. Travailler de ses mains, au plus près de la matière était devenu trop impérieux, et l’on ne peut que saluer cette évidence qui s’impose à notre regard.

Elle revisite aujourd’hui des pièces anciennes, marquées et patinées, associées à la corde danoise : une corde de papier naturelle, souple, élégante, légèrement traitée à la cire pour la renforcer, et qui devient très résistante une fois tissée.

Chaque pièce achevée est le fruit d’un processus long mais intuitif ; “ lorsque je tisse, mes mains entrent en dialogue avec la structure et la matérialité de l’objet choisi “ : faire, défaire, refaire agit en révélateur de trames narratives.

Sa recherche artistique, nourrie de techniques traditionnelles, est forte d’inspirations scandinave, japonaise et méditerranéenne. Il en résulte des assises de caractère, hybrides, uniques.